Digitale Media

Het Sociale Dilemma

Mijn eerste post gaat over een onderwerp dat nu regelmatig in het nieuws is. Nee deze post gaat niet over Covid19, maar over het gebruik van sociale media zoals Facebook, Pinterest en Instagram.

De populariteit van de verschillende sociale media is groot en neemt nog steeds toe. Gebruikers van sociale media gebruiken deze platformen al lang niet meer uitsluitend voor het onderhouden van vriendschappen, maar ook voor nieuwsvergaring en opinievorming. En niet alleen volwassenen kunnen niet meer zonder Facebook en soortgenoten, ook kinderen zijn verknocht aan hun sociale apps. Ondanks dat sociale media gemak en plezier bieden, zit er ook een donkere kant aan.

Maak Je Niet Druk Joh

Ja, dat kan goed je eerste reactie zijn. Echter, de bedrijven achter deze sociale platformen bieden hun diensten niet aan vanuit een altruïstische kijk op de wereld. Integendeel, geld verdienen is hun grootste en misschien wel enige motivatie. De aandeelhouders moeten immers tevreden blijven.

En geld verdienen doen ze! We hebben het hier over de rijkste bedrijven sinds mensenheugenis. Nooit eerder hebben bedrijven zo veel geld weten te vergaren. De vraag is dan, hoe kunnen ze zo veel geld verdienen en waarmee? Nou, om met het laatste te beginnen, het geld wordt verdiend met jou. Jij bent het product.

Het Product, Dat Ben Jij

Wij, samen met miljoenen anderen en onze kinderen, is wat er verhandeld wordt. Beter gezegd, jouw persoonlijke gegevens en drijfveren zijn geld waard. Hoe meer ze weten over jou hoe waardevoller jij voor ze bent. Het is dus van het grootste belang voor deze bedrijven om jou te motiveren om zo veel mogelijk prijs te geven en je, met behulp van deze gegevens, zo lang mogelijk op hun platformen te houden.

Technologie Speciaal Ontwikkeld om Ons te Beïnvloeden.

Dus, hoe zorgen ze ervoor dat wij zo lang mogelijk op hun platformen blijven rondhangen? Daar zijn zeer geavanceerde algoritmes voor ontwikkeld. Deze algoritmes monitoren je gedrag continue, en bijna overal op het internet. Ze zorgen ervoor dat de Googles en Facebooks exact weten welke websites je bezoekt en dat leggen ze permanent vast in hun databases. Op deze manier wordt er een zo compleet mogelijk profiel van je opgebouwd.

Deze bedrijven doen dit om twee redenen. De eerste reden is om je constant te voorzien van op maat gemaakt advertenties overal op het internet. Hier verdienen ze flink aan. De tweede reden is om je zo lang mogelijk op hun platformen te houden. Met behulp van jouw profiel blijven ze je content (bijvoorbeeld youTube filmpjes, Pinterest foto’s en Facebook berichten) voorschotelen die je genoeg prikkelt om erop te klikken. Klinkt het bekend?

Wat de inhoud is van de content die wordt aangeraden maakt deze bedrijven niets uit. Als het je maar vasthoudt. En ziedaar, we hebben een probleem. Deze inhoud kan behoorlijk discutabel zijn. Het hoeft namelijk niet waar te zijn, mag racistisch zijn, mogen complottheorieën bevatten, enzovoort. Zodra de algoritmes door krijgen dat er enige mate van interesse is (en ze zullen van alles uitproberen) dan zal de frequentie van deze en soortgelijke content toenemen. Na enige tijd is er een bubbel gecreëerd waarin uitsluitend nog deze content wordt voorgesteld. En jij zit dus opgesloten in deze bubbel.

Helaas werken de algoritmes uitstekend en zijn we, in meer of mindere mate, niet tegen deze technologie opgewassen.

Gevolgen

De uitwassen zijn inmiddels overal om ons heen te zien. Op maatschappelijk niveau, denk hierbij aan een stijgende polarisatie, een sterke stijging van het aantal mensen die complottheorieën aanhangen en een dalend vertrouwen in de wetenschap en onze instituten.

Daarnaast hebben de schermen een steeds grotere rol in ons leven gekregen. Uren worden besteed kijkend en klikkend op schermpjes. Ouders die meer oog hebben voor hun telefoon dan voor hun kind. Kinderen en tieners waarmee fysiek sociaal contact vrijwel niet meer mogelijk is omdat ze vastgeplakt zitten aan hun mobieltjes en tablets. Kinderen en tieners die een groot deel van hun eigenwaarde baseren op het aantal likes op hun zoveelste gefilterde Instagram pic. Slaaptekort doordat mobieltjes mee de slaapkamer ingaan. Schoolresultaten die ernstig lijden doordat huiswerk niet meer wordt gemaakt. Virtuele pesterijen die via de mobieltjes dag en nacht doorgaan.

Leren Omgaan met Sociale Media

Sociale media zijn nog betrekkelijk nieuw en wij moeten er samen met onze kinderen mee leren omgaan. Het dilemma is dat sociale media ons veel brengen en we baat hebben bij het gebruik ervan, maar dat er ook zeker een donkere kant aan zit. Dus, hoe kunnen we hier verstandig mee omgaan?

Ik pleit er niet voor om sociale media compleet te verbannen. Ik denk niet dat dat nodig is en het zou ook niet reëel zijn. De oplossing begint met de realisatie en onderkenning dat wij allemaal gevoelig zijn voor de prikkels die telkens op ons afkomen. Daarna zal er een methode moeten worden toegepast die ervoor zorgt dat zowel de ouders als kinderen op een gezonde en verstandige manier leren omgaan met sociale media.

In de toekomstige blog posts beschrijf ik hoe dit onderwerp tijdens de lessen kan worden geïntroduceerd en hoe de kinderen gaandeweg kunnen leren om op een gezonde manier met sociale media om te gaan. Ik hoop dat dit ouders en professionals handvatten zal bieden om zelf met dit onderwerp aan de slag te gaan.

Dus, wordt vervolgd.

Ps.
Heb je ideeën, suggesties of opmerkingen over dit onderwerp laat dan een reactie achter. Ik ben zeer geïnteresseerd in de ervaringen van ouders, docenten en pedagogen die met dit onderwerp bezig zijn.

Meer informatie over dit onderwerp is te vinden via de onderstaande links.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *