Lezen

Kinderboekenweek en Heel Veel Leesplezier!

De Kinderboekenweek is gestart. Daarom vertel ik in dit bericht meer over (voor)lezen, zodat jouw kind of leerling wél leesplezier ontwikkelt. Evenals een goede algemene kennis en een uitstekende woordenschat. Laaggeletterdheid en een gebrek aan leesplezier komt veel voor in Nederland. Misschien heb je het gevoel dat al die berichten overdreven zijn of dat sommige kinderen nu eenmaal niet van lezen houden. Maar tegelijk denk je vast: het moet wel beter kunnen, toch?

Lezen is Toch Niet voor Iedereen?

Horáček schildert zijn fruit in zulke frisse kleuren dat ze van de pagina af springen.
Aardbeien zijn rood
Petr Horáček

Ja dat is het wel! Lezen kan op elk niveau leuk zijn, van moeilijk lerend tot hoogbegaafd en zo dyslectisch als een lekke emmer. En dat begint met ons, de volwassenen. Alle kinderen kunnen en moeten vanaf babytijd al in aanraking komen met boeken. Zodra ze de aandacht wat langer kunnen vasthouden bij plaatjes, kunnen ouders beginnen met voorlezen. Samen met je kind een boek (voor)lezen, is het leukste dat er is! Veel kinderen blijven dat ook jarenlang leuk vinden, soms zelfs t/m groep 8. Samen lezen is namelijk een rustig moment met aandacht voor elkaar, of populair gezegd quality time. Jonge kinderen vinden het overigens heerlijk om dezelfde boeken vaak voorgelezen te krijgen. Om alvast te beginnen: lees ouderwets op papier of makkelijk online het kinderboekenpodium. Dat is het tijdschrift van de afbeelding boven deze tekst. Het is heel handig ingedeeld per leeftijd en er staan uitsluitend goede en leuke boeken in. Onderaan dit artikel vind je er een link naartoe. Met boeken van uitgeverij Lemniscaat zit je ook altijd goed en tenslotte kun je kijken naar bekroonde boeken. Zo moet het iedereen wel lukken om iets leuks te vinden toch?

Goed Voorbeeld Doet Volgen
(en slecht voorbeeld helaas ook)

De grappige rijmteksten van Julia Donaldson en de stevige, kleurrijke tekeningen van Axel Scheffler zullen iedere peuter en kleuter na het dichtslaan van het boek laten roepen: ‘Nog een keer!’
Vos zoekt zijn sokken
Julia Donaldson & Axel Scheffler

Dus ouders en leraren die nooit betrapt worden op het lezen van een boek of krant, krijgen kinderen die alleen lezen wanneer het moet. Of zeg ik nu iets heel raars? Thuis (voor)lezen kan vrij makkelijk routine worden door voor het slapen gaan nog even te lezen. De meeste kinderen vallen door zo’n routine ook makkelijker in slaap dan wanneer ze ’s avonds tv, Youtube of Tiktok kijken. Een ander geschikt moment is net na het eten. Dan kan iedereen gelijk het eten verteren en even tot rust komen.

De Schoolbibliotheek en Leesplezier

Geniet van vogels in alle soorten en kleuren en ontdek hoe bijzonder ze zijn.
Kijk! Vogels!
Stephanie Calmenson & Puy Pinillos

Begin met het opruimen van de schoolbibliotheek. Vaak staan er verouderde boeken in. Of nog erger: boeken die de school gekregen heeft, maar eigenlijk ongeschikt zijn. Die moeten allemaal weggegooid worden. Stelregel is in de schoolbibliotheek alle boeken van 10 jaar en ouder sowieso in de oud-papierbak thuishoren. Dat doet wel even pijn, maar het bevordert het leesplezier enorm, want zo ontstaat ruimte voor nieuwe boeken! En thuis mag je natuurlijk gewoon je klassiekers en favorieten blijven koesteren. Het is belangrijk dat de bibliotheek overzichtelijk ingedeeld is, zodat kinderen de boeken goed kunnen zien. Zet er eventueel een paar zitzakken bij, dan kunnen ze al even een begin maken aan hun boek. Een leuk boek nemen ze vervolgens mee de klas in en een saai boek ruilen ze om voordat het ten koste gaat van hun leesplezier.

Hoe Promoot je Leesplezier in School?

Dit prachtige, kleurrijke boek nodigt kinderen uit om op iedere bladzijde een nieuwe keuze te maken – en dat kan elke keer een andere zijn.
Dit of dat
Pippa Goodhart

In het lesrooster worden veel verplichte leesmomenten opgenomen, maar niet ieder kind leest. Een aantal staart voor zich uit totdat de leestijd weer voorbij is. Ga met die kinderen in gesprek en help hen een boek uitkiezen. Zorg ervoor dat je boeken voorleest, die juist deze  kinderen aanspreken. Wanneer ze er niet zelf opkomen, adviseer hen dan om het voorleesboek ook zelf te lezen. Help daarnaast alle kinderen regelmatig met het kiezen van een boek. Laat kinderen ook aan elkaar boeken adviseren en vooral ook aan jou, de meester of juf! Zo blijf je zelf heel makkelijk op de hoogte van boeken die kinderen leuk vinden. Bovendien ervaren zij dan dat jij ook leest en dat is belangrijk voor de motivatie. Wanneer ik zo een boek uitgelezen heb, vertel ik in de klas welk kind mij het aangeraden had en wat voor soort boek het is. Met andere woorden, voor wie het een leuk boek kan zijn. Daardoor raken kinderen in gesprek en eigenlijk wil elk kind wel dat zijn of haar boek door juf besproken wordt.

Nog 1 Laatste Tip voor in School

Ik heb eens samengewerkt met een directeur die een kraampje had waarin kwalitatief goede boeken tweedehands gekocht konden worden voor 1 of 2 euro per stuk. Niet alleen kinderboeken, maar ook boeken voor volwassenen. Hij stond ’s morgens vaak bij zijn boekenkraam en zowel kinderen als ouders kregen een boek in de hand gedrukt. Tegelijk vertelde hij glimmend en glunderend van aanstekelijk plezier waarom dit nu echt het meest geweldige boek voor jou was. Zijn enthousiasme was zo groot, dat zelfs de meest verstokte anti-lezers het uiteindelijk toch een kans gaven! In elke school is wel een leerkracht of ouder te vinden met net zoveel enthousiasme. Als jij zo iemand kent of bent, dan is het misschien leuk om ook zo’n soort initiatief te starten.

Link naar online tijdschrift kinderboekenpodium

Geen leesboek, maar een prachtig prentenboek
Eiland van Mark Janssen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *